انواع وینچ کشنده

وینچ کشنده

وینچ چیست و چگونه کار می کند

وینچ کشنده سیستمی است که توسط نیروی محرکه ایجاد شده به وسیله الکتروموتور یا هیدروموتور و یا موتور احتراقی و پس از انتقال نیرو به گیربکس سرعت آن را کم می کند و قدرت آن را افزایش می دهد و یک شفت رابط از خروجی گیربگس متصل به درام یا قرقره شده و در عمل گردش درام سیم بکسل را به دور آن پیچیده شده و باعث حرکت رفت و برگشتی می شود و از طریق این سیستم و سیم بکسل متصل به آن به صورت افقی و عمودی اجسام و سایر موارد را حرکت می دهد.

سرویس و خدمات آسانسور اصفهان

اجزاء وینچ

وینچ ها از قطعاتی تشکیل شده اند که شامل قسمت تولید نیروی محرکه که می توانند به صورت دستی، برقی، هیدرولیکی، پنوماتیکی و سوخت های فسیلی است که این سیستم ها نسبت به نوع کاربری و شرایط محیطی در هر وینچ متغیر است.

قسمت بعدی گیربکس است که از اهمیت زیادی برخوردار است و مدل و اندازه آن در کاربردهای مختلف متفاوت است، قسمت بعدی درام یا قرقره است که وظیفه انتقال گشتاور گیربکس و سیم بکسل را بر عهده دارد.

 

وینچ برقی یا وینچ الکتریکی

وینچ های برقی که به وینچ الکتریکی نیز نامیده می شوند، متداول ترین وینچ های کشنده هستند که از موتورهای الکتریکی در این سیستم استفاده می کنند. این سیستم به عنوان اتصال با موتور الکتریکی، شفت مستقیم یا به عنوان قرقره یا در نهایت به عنوان چرخ دنده الکتریکی استفاده می شود که در وزن های مختلف قدرت موتور الکتریکی و همچنین در وینچ تک فاز متفاوت است. از موتور برقی با قدرت کم می توان استفاده کرد. در وینچ های قدرتمند، از موتورهای الکتریکی ۳ فاز با کارایی بالا استفاده شد که دارای قابلیت ترمز نیز هستند، به این معنی که هنگام متوقف شدن موتور الکتریکی ، شفت اصلاً حرکت نمی کند و در این نوع وینچ اغلب بین دورهای ۱۰۰۰ دور در دقیقه، ۱۵۰۰، ۳۰۰۰ موتور ۱۵۰۰ موتورهای برقی مطلوب تر هستند که توسط چرخ دنده، تسمه V و اینورتر تبدیل می شوند.

 

وینچ هیدرولیکی یا Hydraulic Winch

وینچ های هیدرولیکی همانند وینچ هایی که در قسمت های قبل توضیح داده شد، دارای اثر کشنده هستند، با این تفاوت که از واحد هیدرولیک در قسمت محرک استفاده می شود. واحد هیدرولیک شامل یک مخزن روغن هیدرولیک و یک پمپ روغن هیدرولیک، لوازم جانبی (شیلنگ هیدرولیک) است. سوپاپ های فشار، تنظیم کننده های جریان، شیرهای کنترل جهت و در نهایت یک موتور هیدرولیک که یک عملگر دوارانی است. پس از اتصال به گیربکس و انتقال قدرت، خروجی موتور هیدرولیک درام یا حلقه سیم بکسل را حرکت می دهد و می تواند از طریق سوپاپ های کنترل سرعت جریان را کاهش داده و قدرت موتور را افزایش یا کاهش دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *